8. Meer flexibilisering en gepersonaliseerd leren

Van PO tot post-initieel onderwijs bestaat de mogelijkheid leerlingen en studenten op hun eigen niveau te laten studeren. In de toekomst zal kunstmatige intelligentie een belangrijkere rol gaan spelen bij het aanbieden van gepersonaliseerd en adaptief lesmateriaal. De vraag is of leerlingen naar eenzelfde einddoel blijven werken of dat ook het einddoel wordt gepersonaliseerd. Wat betekent dit voor diploma’s en voor het samen leren?
In de vorige editie (2019-2020) stond deze trend op nr. 6 en is dus licht gedaald. De impact en urgentie zijn licht gestegen, terwijl de onzekerheid is gedaald omdat men steeds meer overtuigd raakt van dat dit op het onderwijs afkomt.

Uitdagingen
Artikelen
Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT: Flexibilisering
Het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT verkent in verschillende werkstromen de kansen die digitalisering het hoger onderwijs in Nederland biedt. De zone Flexibilisering legt in twee pagina's uit hoe welke vier studentroutes zij voor zich zien. Download de...
De Correspondent: Zo voorkomen we dat het onderwijs Black Mirror wordt
Dit artikel van De Correspondent gaat in op de gevolgen van de inzet van technologie in voor gepersonaliseerd leren. De auteur maakt onderscheid tussen meetbaar en merkbaar onderwijs en pleit er voor verder te kijken dan data alleen. Lees het artikel.
Kennisnet: Technologiekompas voor het Onderwijs 2019-2020
Kennisnet publiceert elke twee jaar het Technologiekompas voor het Onderwijs. De laatste editie is van 2019-2020 en staat boordevol ontwikkelingen op het raakvlak van technologie en onderwijs. Hierbij gaan de auteurs ook in op de levenscyclus van technologie waarin...