5. Voortdurende technologische ontwikkeling

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Waar deze zich vroeger ‘lineair’ voltrokken, gaat het nu ‘exponentieel’. Traditionele sectoren worden verrast door nieuwe diensten en bedrijven, vaak vanuit een hele andere industrie.

Nu zijn het blockchain, kunstmatige intelligentie en het internet der dingen die ons leven verrijken en hele sectoren ontwrichten. Over tien jaar zijn het misschien nanobiologie en de kwantumcomputer die ons verbazen. Eén ding is zeker, er zullen voortdurend nieuwe technologieën bij komen. 

Dit verandert de vormgeving van onderwijs en ondersteunende processen. Onderlinge connectiviteit van alle systemen wordt steeds belangrijker. Daarnaast is er voortdurend aandacht voor ethische vraagstukken rondom technologie: alles is mogelijk, maar willen we dat ook? Hoeveel van onze privacy willen wij opgeven voor gemak? Leerlingen moeten leren hoe zij zich in deze snel veranderende en hoogtechnologische maatschappij staande kunnen houden en aan hun toekomst kunnen werken.

In de vorige editie (2019-2020) stond deze trend op nr. 4. Hij is daarmee licht gedaald. Voortdurende technologische ontwikkeling lijkt meer een gegeven te zijn, waarbij het vooral draait om de impact die dit heeft.

Uitdagingen

Hoe zorgen we ervoor dat technologie in dienst staat van het onderwijs in plaats van andersom?
Hoe ziet de maatschappij eruit waarin huidige leerlingen moeten functioneren?
Hoe zorgen we dat docenten op zijn minst mee kunnen met de technologische vaardigheden en kennis van leerlingen?
Hoe richten we onderwijs in dat onafhankelijk is van plaats en tijd?

Artikelen

EDUCAUSE Horizon Report: 2019 Higher Education Edition

EDUCAUSE Horizon Report: 2019 Higher Education Edition

In dit Horizon rapport voor het hoger onderwijs kijkt specifiek naar een aantal trends op het gebied van technologie zoals mobile learning, analytics en kunstmatige intelligentie. Ook gaat het rapport in op de uitdagingen om deze technologieën in de praktijk toe te...

Lees meer
AWTI: Kiezen voor sleuteltechnologieën

AWTI: Kiezen voor sleuteltechnologieën

De Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie verkent in dit rapport het belang van sleuteltechnologieën voor Nederland. Denk hierbij aan nanotechnologie, fotonica en industriële biotechnologie. Het rapport doet suggesties over wat nodig is om grip te houden...

Lees meer
Kennisnet: Verkenning blockchain in het onderwijs

Kennisnet: Verkenning blockchain in het onderwijs

Kennisnet verkent in dit rapport de mogelijke toepassingen van blockhaintechnologie in het onderwijs. Hierbij wordt gekeken naar welke problemen blockchain op kan lossen. Tegelijkertijd concludeert Kennisnet dat er nog weinig zinvolle onderwijstoepassingen zijn. Lees...

Lees meer